บทคัดย่อ
บทความนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยระดับเสียงของวรรณยุกต์และโน้ตดนตรีที่ทำให้เกิดเสียงก้องพร่าในการร้องเพลงภาษาไทย เก็บข้อมูลจากผู้ที่มีประสบการณ์การร้องเพลงอาชีพ หรือเรียนร้องเพลง แบ่งเป็นเพศชาย 5 คน และเพศหญิง 5 คน อายุ 20-30 ปี ผู้วิจัยบันทึกเสียงผู้ร่วมการทดลองจากการร้องเพลงไทยที่แต่งขึ้นใหม่ ซึ่งมีการกระจายวรรณยุกต์อย่างสมดุล นักร้องทุกคนถูกขอให้ใช้เสียงก้องพร่า หรือที่รู้จักกันในชื่อเทคนิคโวคอลฟราย ตามอัธยาศัย การวิเคราะห์อาศัยการฟังประกอบการพิจารณาแผนภาพคลื่นเสียงเพื่อวิเคราะห์การปรากฏของเสียงก้องพร่าตามวรรณยุกต์และโน้ตดนตรี และวิเคราะห์ทางสถิติด้วย Man – Whitney U Test ผลการศึกษาพบว่า นักร้องเพศชายมีความถี่ในการเลือกใช้เสียงก้องพร่ามากกว่านักร้องเพศหญิง แต่ความต่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ เสียงก้องพร่านั้นสามารถปรากฏได้กับทุกโน้ตดนตรี แต่ปรากฏมากที่สุดในช่วงโน้ตต่ำ นอกจากนี้ยังพบว่า เพศชายเลือกใช้วรรณยุกต์เสียงเอกและโท มากที่สุดในทุกช่วงโน้ต ส่วนเพศหญิง ซึ่งมีระดับเสียงสูงกว่า เมื่อช่วงโน้ตดนตรีสูงขึ้น เสียงก้องพร่ามักปรากฏกับวรรณยุกต์ตรีละวรรณยุกต์จัตวา
Abstract
This article aims to investigate the influence of lexical tones and musical notes on the occurrence of creaky voice within the context of Thai singing. Data was collected from 5 males and 5 females, aged 20-30, with professional singing or vocal training experience. Their voices were recorded while sang newly composed Thai songs with balanced lexical tones. Participants were encouraged to employ the creaky voice, known as vocal fry, in accordance with their artistic discretion. The analysis relied on auditory and the examination of spectrograms to determine occurrence of creaky voice in relation to lexical tones and musical notes, followed by statistical analysis using the Mann-Whitney U Test. The findings revealed that male singers demonstrated a more frequent use of the creaky voice in comparison to female singers, but gender did not significantly contribute to these variations. Creaky voice can occur with all musical notes, but it is most prominent in low note range. Additionally, male singers preferred creaky voice in Low and Falling tones across all notes, while female singers used it more in High and Rising tones for higher-pitched notes.
ชวดล เกตุแก้ว. (2558). การทาบเทียบระหว่างเสียงวรรณยุกต์และโน้ตดนตรีในเพลงป๊อปไทย. วิทยานิพนธ์ ปริญญาดุษฎีบัณฑิต. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Andruski, J. E. (2004). Tone clarity in mixed pitch/phonation type tones. The Journal of the Acoustical Society of America, 115(5), 2545. https://doi.org/10.1121/1.4783678
Ariza-García, A. (2018). Phonation types and tones in Zapotec languages: A Synchronic comparison. Acta Linguistica Petropolitana, XIV(2), 485–516. https://doi.org/10.30842/alp2306573714220
Baart, J.L. (2004). Tone and song in Kalam Kohistani (Pakistan). Lot Occasional Series, 2, 5-15.
Belotel-Grenié, A., & Grenié, M. (1994). Phonation types analysis in standard Chinese. 3rd International Conference on Spoken Language Processing (ICSLP 1994). https://doi.org/10.21437/icslp.1994-89
Blankenship, B. (2002). The timing of nonmodal phonation in vowels. Journal of Phonetics, 30(2), 163–191. https://doi.org/10.1006/jpho.2001.0155
Best, C. (2019). The Diversity of Tone Languages and the Roles of Pitch Variation in Non-tone Languages: Considerations for Tone Perception Research. Frontiers in Psychology. 10. 10.3389/fpsyg.2019.00364.
Chappell, W., Nix, J., & Parrott, M. (2020). Social and stylistic correlates of vocal fry in a cappella performances. Journal of Voice, 34(1). https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.06.004
Chao, Y. R. (1956). Cantonese primer. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cleveland, T. F. (1994). A clearer view of singing voice production: 25 Years of progress. Journal of Voice, 8(1), 18–23. https://doi.org/10.1016/s0892-1997(05)80315-7
Creel, S.C., Obiri-Yeboah, M. & Rose, S. (2023). Language-to-music transfer effects depend on the tone language: Akan vs. East Asian tone languages. Memory & Cognition. https://doi.org/10.3758/s13421-023-01416-4
Dallaston, K., & Docherty, G. (2020). The quantitative prevalence of creaky voice (vocal fry) in varieties of English: A systematic review of the literature. PLOS ONE, 15(3). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229960
Deutsch, D. (2007). Speaking in Tones. Scientific American Mind. 21. 10.1038/scientificamericanmind0710-36.
Frazier, M. (2009). The interaction of pitch and creaky voice: Data from Yucatee Maya and cross–linguistic implications. https://lingpapers.sites.olt.ubc.ca/files/2018/01/UBCWPL26- WSCLA1314-Frazier.pdf
Garellek, M., Keating, P., Esposito, C. M., & Kreiman, J. (2013). Voice quality and tone identification in white hmong. The Journal of the Acoustical Society of America, 133(2), 1078–1089. https://doi.org/10.1121/1.4773259
Garellek, M., & Keating, P. (2011). The acoustic consequences of phonation and tone interactions in Jalapa Mazatec. Journal of the International Phonetic Association, 41(2), 185–205. https://doi.org/10.1017/s0025100311000193
Gope, A., & Mahanta, S. (2016). Correlation between sylheti tone and phonation. Speech Prosody 2016. https://doi.org/10.21437/speechprosody.2016-63
Gordon, M., & Ladefoged, P. (2001). Phonation types: a cross-linguistic overview. Journal of Phonetics, 29(4), 383–406. https://doi.org/10.1006/jpho.2001.0147
Hornibrook J, Ormond T, Maclagan M. (2018). Creaky voice or extreme vocal fry in young women. N Z Med J. 131(1486):36-40. PMID: 30496165.
Hutka, S., Bidelman, G. M., & Moreno, S. (2015). Pitch expertise is not created equal: Cross-domain effects of musicianship and tone language experience on neural and behavioral discrimination of speech and Music. Neuropsychologia, 71, 52–63. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2015.03.019
Keating, P.A., Garellek, M., & Kreiman, J. (2015). Acoustic properties of different kinds of creaky voice. ICPhS.
Keating, P.A., Kuang, J., Garellek, M., Esposito, C., & Khan, S. (2021). A cross-language acoustic space for vocalic phonation distinction.
Khan, A. Q., Xu, Y., & Sohail, A. (2020). Multidimensionality of tone in Pahari. Lingua, 245, 102923. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2020.102923
Kuang, J. (2017). Creaky Voice as a Function of Tonal Categories and Prosodic Boundaries. Interspeech 2017. https://doi.org/10.21437/interspeech.2017-1578
Kuang, J. (2017). Covariation between voice quality and pitch: Revisiting the case of Mandarin creaky voice. The Journal of the Acoustical Society of America, 142(3), 1693–1706. https://doi.org/10.1121/1.5003649
Laver, J. (1980). The phonetic description of voice quality. Cambridge University Press.
Ladefoged, P. (1971). Preliminaries to linguistic phonetics. University of Chicago Press.
Malik, T. G. (2018). An Acoustic Study of Tone and Phonation in
Punjabi. A Thesis of Doctor of Philosophy. The University of Azad Jammu and Kashmir, Muzaffarabad.
Melvin, S., & Clopper, C.G. (2015). Gender variation in creaky voice and fundamental frequency. ICPhS.
Miller, R. C. (2013). The structure of singing: System and art in Vocal technique. Schirmer.
Morén, B., & Zsiga, E. (2006). The lexical and post-lexical phonology of Thai tones. Natural Language and Linguistic Theory 24:113–78.
Moriuchi, T., Nakashima, A., Nakamura, J., Anan, K., Nishi, K., Matsuo, T., Hasegawa, T., Mitsunaga, W., Iso, N., Higashi, T. (2020). The Vividness of Motor Imagery Is Correlated with Corticospinal Excitability During Combined Motor Imagery and Action Observation. Frontiers in Human Neuroscience. 14. 581652. 10.3389/fnhum.2020.581652.
Voorhees, V. A. (2021). Creaky Voice: Interactional Effects in Production and Perception. Master's Thesis, University of Tennessee. https://trace.tennessee.edu/utk_gradthes/6186
Uusitalo, T., Nyberg, L., Laukkanen, A.-M., Waaramaa, T., &
Rantala, L. (2022). Has the prevalence of creaky voice increased among Finnish University students from the 1990′s to the 2010′s? Journal of Voice. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2021.12.006
Yip, M. (2002) Tone. Cambridge Textbooks in Linguistics. Cambridge University Press, Cambridge, UK. ISBN 9780521773140. 10.1017/CBO9781139164559.
Yuasa, I. P. (2010). Creaky voice: A new feminine voice quality for young urban-oriented upwardly mobile American women? American Speech, 85(3), 315–337. https://doi.org/10.1215/00031283-2010-018
Yung, Bell. 1983. Creative process in Cantonese opera I: The role of linguistic tones. Ethnomusicology 27:29–47.