Abstract
A motivational speech is considered a communicative tool used by fitness trainers to encourage people to exercise and to help them eventually achieve their exercise goals. This research study aimed at analyzing the functions of illocutionary speech act and the characterization of speech act; direct and indirect speech acts used under the exercise motivational utterance. Searle’s model of illocutionary speech act as well as Yule’s model of direct and indirect speech acts were applied as frameworks of this research study. The data were collected in a total of 1,000 chunks from four fitness videos on Blogilates YouTube channel. From the analysis of 1,000 chunks, the results illustrated that four functions of illocutionary speech act, namely; assertives, directives, expressives, and commissives, were found from the analysis, in which the directive act was the most common function of illocutionary speech act used under the exercise motivational utterance. Meanwhile, the declaration act was not found in this context. In terms of the characterization of speech act, the results indicated that the direct speech act was used the most in the exercise motivational utterance. The results of this study could contribute to the fitness trainers on how to speak in order to motivate people to do the exercise as a fitness professional, and it can contribute to people who are interested in enriching their knowledge in the speech act’s field.
บทคัดย่อ
คำพูดสร้างแรงบันดาลใจถือเป็นเครื่องมือสื่อสารที่ผู้นำออกกำลังกายใช้เพื่อกระตุ้นให้ผู้คนออกกำลังกายและช่วยให้พวกเขาบรรลุเป้าหมายของการออกกำลังกายในที่สุด งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์หน้าที่ของวัจนกรรมปฏิบัติรวมทั้งการแสดงลักษณะของวัจนกรรมซึ่งได้แก่ วัจนกรรมตรงและวัจนกรรมอ้อมที่ใช้ภายใต้คำพูดสร้างแรงบันดาลใจในการออกกำลังกาย โมเดลวัจนกรรมปฏิบัติของ Searle และโมเดลวัจนกรรมตรงและวัจนกรรมอ้อมของ Yule ถูกนำมาใช้เพื่อเป็นกรอบของการศึกษาวิจัยนี้. ข้อมูลได้ถูกรวบรวมทั้งหมด 1,000 ชิ้นจากวิดีโอออกกำลังกาย 4 รายการบนช่อง YouTube ของ Blogilates ผลการวิเคราะห์ข้อมูลทั้ง 1,000 ชิ้น พบว่าหน้าที่ 4 ประการของวัจนกรรมปฏิบัติที่ถูกใช้คือ การบอกกล่าว การพูดสั่ง การพูดให้สัญญา และการพูดแสดงความรู้สึก ซึ่งการพูดสั่งนั้นเป็นหน้าที่ของวัจนกรรมปฏิบัติที่พบบ่อยที่สุดในคำพูดสร้างแรงบันดาลใจในการออกกำลังกาย ในขณะที่การพูดประกาศไม่ถูกใช้ในบริบทนี้ ผลการศึกษาในส่วนของการแสดงลักษณะของวัจนกร-รมแสดงให้เห็นว่าคำพูดสร้างแรงบันดาลใจในการออกกำลังกายส่วนใหญ่ถูกใช้ในลักษณะของวัจนกรรมตรง ผลการวิจัยนี้ก่อให้เกิดประโยชน์แก่ผู้นำออกกำลังกายในด้านการพูดเพื่อกระตุ้นให้ผู้คนออกกำลังกายในฐานะผู้เชี่ยวชาญด้านการออกกำลังกายและยังก่อให้เกิดประโยชน์แก่ผู้ที่สนใจเพิ่มพูนความรู้ในเรื่องวัจนกรรม
Austin, J. (1962). How to do things with words. Oxford: Clarendon Press.
Caspersen, C., Powell, K., & Christenson, G. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: Definitions and distinctions for health-related research. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1424733/
Cassey Ho. (2021, May 11). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Cassey_Ho.
Cotton, R. T. (1997). Personal Trainer Manual: The Resource for Fitness Professionals (2nd e d.). San Diego, California: American Council on Exercise. Retrieved from https://www.pdfdrive.com
Dibdyaningsih, H. (2019). An Analysis of Teacher Speech Act in Giving Motivation for English Students. doi:10.31227/osf.io/yzh34
Graham, S., & Weiner, B. (2006). THEORIES AND PRINCIPLES OF MOTIVATION. In D.C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.). Handbook of Educational Psychology (1st ed., pp. 63-84). Routledge. doi:10.4324/9780203053874
Ho, C. (2009). [Video blog post]. Retrieved from www.youtube.com/Blogilates
Igras-Cybulska, M., Ziółko, B., Żelasko, P., & Witkowski, M. (2016). Structure of pauses in speech in the context of speaker verification and classification of speech type. EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing, 2016(1). doi:10.1186/s13636-016-0096-7
Motivation. (n.d.) In Cambridge dictionary. Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/motivation
Nayyar, N. (2016). POP Pilates Creator Cassey Ho Talks About Fitness & Loving Your Imperfections! Women Fitness. Retrieved from https://www.womenfitness.net/cassey-ho
NCSF. (2014). Top Reasons Why People Fail in their Exercise Programs. Retrieved from https://www.ncsf.org/blog/154-top-reasons-why-people-fail-in-their-exercise-programs
Rachid, R. A., Syafiqah, N., Yunus, K., Azmi, N. J., Anas, M., Mohamed, S. B., … Ibrahim, N. (2016). Rhetoric and health: How fitness trainers persuade public on a social networking site? Man in India, 96(11):4673-4679. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/311743138_Rhetoric_and_health_How_fitness_trainers_persuade_public_on_a_social_networking_site
Savović, B., Ubović, M., & Radenović, S. (2018). Analysis of the motivational speech held by the National team coach before the final FIFA U-20 World Cup match. Fizicka Kultura, 72(1), 102–110. doi:10.5937/fizkul1801102S
Searle, John R. (1975). A Taxonomy of Illocutionary Acts. University of Minnesota Press, Minneapolis. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/185220
Searle, John. R. (1969). Speech acts: an essay in the philosophy of language. Cambridge University Press.
Teixeira, P. J., Carraça, E. V., Markland, D., Silva, M. N., & Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 78. doi:10.1186/1479-5868-9-78
U.S. National Library of Medicine. (n.d.). Exercise and Physical Fitness. Retrieved from https://medlineplus.gov/exerciseandphysicalfitness.html
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.