บทคัดย่อ
การศึกษารูปแบบภาษาแสดงอัตลักษณ์มีความสําคัญต่อการศึกษาภาษาญี่ปุ่นเพื่อการใช้ภาษาในสื่อบันเทิง เนื่องจากในกรณีภาษาญี่ปุ่นมีความแตกต่างจากภาษาที่ใช้สื่อสารจริงมาก แต่กรณีศึกษาที่ผ่านมามักศึกษาในสื่อการ์ตูน ภาพยนตร์ ผู้วิจัยจึงศึกษาในเกมโทรศัพท์มือถือโดยใช้เกม “โปโปโลครอยซ์” ที่มีตัวละคร 89 ตัวเป็นกรณีศึกษา จากการศึกษารูปแบบภาษาแสดงอัตลักษณ์พบว่านอกจากคําสรรพนามและคําสร้างท้ายประโยคที่อ้างอิงจากงานวิจัยก่อนหน้า ยังพบรูปแบบการแยกใช้รูปธรรมดา กับรูปสุภาพ และการเปลี่ยนรูปตัวอักษรเพื่อแสดงอัตลักษณ์เพิ่มเติม และพบว่าความชัดเจนของอัตลักษณ์ตัวละครจะเพิ่มขึ้นเมื่อมีส่วนแสดงรูปสุภาพ ส่วนแสดงคําสรรพนาม ส่วนคําสร้างท้ายประโยค หรือการเปลี่ยนรูปตัวอักษรเพิ่มขึ้นในภาษาของตัวละครตามลําดับ
Abstract
Communication via online social network has generated many graphicons. Stickers and memes are popular graphicons among Thai social network users. This research aims to analyze Thai users’ purposes of using stickers and memes and correlation between stickers and memes in conversation in social media. The results show that stickers and memes have very distinctive purposes of use, despite their similarity in expressions. Memes are mainly used for creating funniness while stickers are used for communicating users’ emotions and feelings for convenience in communication. Moreover, they are both necessary in online conversation on social network. Nonetheless, the majority of users prefer stickers because they think that stickers are more appropriate than memes.
ทวิตเตอร์ทาสรักคุณชายป๋อ. (2564ก). สืบค้นจาก https://twitter.com/BozhanFan/status/13453367953 41307904?s=19.
ทวิตเตอร์ทาสรักคุณชายป๋อ. (2564ข). สืบค้นจาก https://twitter.com/BozhanFan/status/1345335831 146315777?s=19.
ทวิตเตอร์ Qtie. (2564). สืบค้นจาก https://twitter.com/contxdefexs/status/1292882541918076930 ?s=19.
ศิริพร ปัญญาเมธีกุล. (2558). ภาษาและอินเทอร์เน็ต. กรุงเทพมหานคร: พริ้นท์ คอร์เนอร์.
The Matter. (2021). เมื่อ ‘มีม’ คืออาวุธทางความคิด : ทำไมมีมกลายเป็นเครื่องมือหนึ่งในการต่อสู้ทางการเมือง. สืบค้นจาก https://thematter.co/social/when-meme-is-political-weapon/128340.
Dresner, E., & Herring, S. C. (2010). Functions of the nonverbal in CMC: Emoticons and illocutionary force. Communication Theory, 20, 249–268.
Herring, Susan. (1999). Interaction coherence in CMC. Journal of Computer-Mediated Communication, 4(1). Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1999.tb00106.x
Konrad, A., Herring, S. C., & Choi, D. (2020). Sticker and emoji use in Facebook messenger: implication for graphicon change. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(3), 217-235. Retrieved from https://doi.org/10.1093/jcmc/zmaa003.
Lu, X., Ai, W., Liu, X., Li, Q., Wang, N., Huang, G., & Mei, Q. (2016). Learning from the ubiquitous language: An empirical analysis of emoji usage of smartphone users. In Proceedings of the 2016 ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing (pp. 770–780).
Ma, X. (2016). From Internet memes to emoticon engineering: Insights from the Baozou comic
phenomenon in China. In HCI 2016 (pp. 15–27). doi:10.1007/978-3-319-39513-5_2.
Novak, P. K., Smailovic, J., Sluban, J., & Mozetic, I. (2015). Sentiment of emojis. PloS One. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.014429.
ShibbyDsign. (2564). Meemumi 3 with Sound. สืบค้นจาก https://store.line.me/stickershop/ product/15772/en.
Skovholt, K., Grønning, A., & Kankaanranta, A. (2014). The communicative functions of emoticons in workplace e-mails. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(4), 780–797.
Teepublic. (2021). Kawaii and cute narwhals are adorable sticker. Retrieved from https://www.teepublic.com/sticker/2159210-kawaii-and-cute-narwhals-are-adorable.
Wattention. (2015). Western emoticons vs. Japanese kaomoji. Retrieved from http://www.wattention.com /western-emoticons-vs-japanese-kaomoji/.
Wikipedia. (2021). Meme. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Meme.