บทคัดย่อ
การสื่อสารในเครือข่ายสังคมออนไลน์มีกราฟิกคอนเกิดขึ้นใหม่มากมาย สติกเกอร์และมีมเป็นกราฟิกคอนที่ได้รับความนิยมเป็นอย่างมากในการสื่อสารของคนไทย ในงานวิจัยนี้สนใจวิเคราะห์วัตถุประสงค์ของการใช้สติกเกอร์และมีมในการสนทนาในสังคมออนไลน์และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างการใช้สติกเกอร์กับมีมในการสนทนาในสังคมออนไลน์ ซึ่งของผลการศึกษาพบว่าถึงแม้ว่าสติกเกอร์และมีมมีหน้าที่ในการแสดงออกไม่ว่าจะเป็นท่าทางหรือสีหน้าคล้ายกัน แต่ผลของวัตถุประสงค์ต่างกันอย่างชัดเจน คือ ผู้ส่งสารใช้มีมเพื่อสร้างความตลก ส่วนสติกเกอร์ใช้เพื่อสื่ออารมณ์ความรู้สึกของผู้ส่งสารและเพื่อความสะดวกรวดเร็วในการสื่อสาร นอกจากนี้ทัั้งสติกเกอร์และมีมมีความจำเป็นในการสนทนาในสังคมออนไลน์ แต่อย่างไรก็ตามคนส่วนใหญ่นิยมเลือกใช้สติกเกอร์เนื่องจากให้ความเห็นว่าสติกเกอร์เหมาะกับการสนทนามากกว่ามีม
Abstract
Communication via online social network has generated many graphicons. Stickers and memes are popular graphicons among Thai social network users. This research aims to analyze Thai users’ purposes of using stickers and memes and correlation between stickers and memes in conversation in social media. The results show that stickers and memes have very distinctive purposes of use, despite their similarity in expressions. Memes are mainly used for creating funniness while stickers are used for communicating users’ emotions and feelings for convenience in communication. Moreover, they are both necessary in online conversation on social network. Nonetheless, the majority of users prefer stickers because they think that stickers are more appropriate than memes.
ทวิตเตอร์ทาสรักคุณชายป๋อ. (2564ก). สืบค้นจาก https://twitter.com/BozhanFan/status/13453367953 41307904?s=19.
ทวิตเตอร์ทาสรักคุณชายป๋อ. (2564ข). สืบค้นจาก https://twitter.com/BozhanFan/status/1345335831 146315777?s=19.
ทวิตเตอร์ Qtie. (2564). สืบค้นจาก https://twitter.com/contxdefexs/status/1292882541918076930 ?s=19.
ศิริพร ปัญญาเมธีกุล. (2558). ภาษาและอินเทอร์เน็ต. กรุงเทพมหานคร: พริ้นท์ คอร์เนอร์.
The Matter. (2021). เมื่อ ‘มีม’ คืออาวุธทางความคิด : ทำไมมีมกลายเป็นเครื่องมือหนึ่งในการต่อสู้ทางการเมือง. สืบค้นจาก https://thematter.co/social/when-meme-is-political-weapon/128340.
Dresner, E., & Herring, S. C. (2010). Functions of the nonverbal in CMC: Emoticons and illocutionary force. Communication Theory, 20, 249–268.
Herring, Susan. (1999). Interaction coherence in CMC. Journal of Computer-Mediated Communication, 4(1). Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1999.tb00106.x
Konrad, A., Herring, S. C., & Choi, D. (2020). Sticker and emoji use in Facebook messenger: implication for graphicon change. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(3), 217-235. Retrieved from https://doi.org/10.1093/jcmc/zmaa003.
Lu, X., Ai, W., Liu, X., Li, Q., Wang, N., Huang, G., & Mei, Q. (2016). Learning from the ubiquitous language: An empirical analysis of emoji usage of smartphone users. In Proceedings of the 2016 ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing (pp. 770–780).
Ma, X. (2016). From Internet memes to emoticon engineering: Insights from the Baozou comic
phenomenon in China. In HCI 2016 (pp. 15–27). doi:10.1007/978-3-319-39513-5_2.
Novak, P. K., Smailovic, J., Sluban, J., & Mozetic, I. (2015). Sentiment of emojis. PloS One. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.014429.
ShibbyDsign. (2564). Meemumi 3 with Sound. สืบค้นจาก https://store.line.me/stickershop/ product/15772/en.
Skovholt, K., Grønning, A., & Kankaanranta, A. (2014). The communicative functions of emoticons in workplace e-mails. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(4), 780–797.
Teepublic. (2021). Kawaii and cute narwhals are adorable sticker. Retrieved from https://www.teepublic.com/sticker/2159210-kawaii-and-cute-narwhals-are-adorable.
Wattention. (2015). Western emoticons vs. Japanese kaomoji. Retrieved from http://www.wattention.com /western-emoticons-vs-japanese-kaomoji/.
Wikipedia. (2021). Meme. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Meme.