VACANA
School of Liberal Arts
Mae Fah Luang University

ISSN: 2287-0903

 

Effects of Lyrical Music in Different Languages on English Reading Comprehension of Thai Learners

Jaturaporn Kongbang, Pornpin Cherdsaksakul, Pakaporn Piriyapithakporn, Pakjira Boonrapeth

Abstract



Abstract

The present study aims at investigating the effect of English and Thai lyrical music on Thai learners’ reading comprehension, and comparing the outcome scores between detail items and main idea items, which are two important types of reading comprehension questions. Participants in this paper were thirteen students of Mae Fah Luang University majoring in English who were native of Thai, and had high proficiency in English language. The results indicated that the lyrical music distracted participants’ reading comprehension. Nevertheless, there was no significant differences between Thai and English lyrical music. In addition, listening to music while reading  affected participants’ understanding in detail questions more than main idea questions since music was probably distracting participants’ concentration of remembering all the detail more than comprehending the overall ideas or messages of the text.

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลกระทบของเพลงที่มีเนื้อร้องทั้งภาษาอังกฤษและไทย ต่อการอ่านจับใจความของนักเรียนไทย โดยมีการเปรียบเทียบผลลัพธ์การอ่านจับใจความ ทั้งในการอ่านจับใจความสำคัญและการอ่านจับใจความรายละเอียดของเรื่องที่อ่าน กลุ่มเป้าหมายในงานวิจัยนี้ คือ นักเรียนชาวไทยที่กำลังศึกษาอยู่ในภาควิชาภาษาอังกฤษ มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวงที่มีความเชี่ยวชาญด้านภาษาอังกฤษสูง จำนวน 13 คน ผลการวิจัยพบว่าเพลงที่มีเนื้อร้องทำให้ความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนลดลง อย่างไรก็ตามเพลงที่มีเนื้อร้องภาษาไทยและภาษาอังกฤษไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ นอกจากนี้การฟังเพลงในขณะที่อ่านจับใจความมีผลกระทบต่อการอ่านจับใจความรายละเอียดของเรื่องที่อ่านมากกว่าการอ่านจับใจความสำคัญ เนื่องจากเพลงอาจรบกวนทำให้นักเรียนมีสมาธิในการจดจำรายละเอียดทั้งหมดมากกว่าเข้าใจแนวคิดหรือข้อความโดยรวม


Keywords


Lyrical Music, Reading Comprehension

Full Text:

PDF

References


Anderson, S. A., & Fuller, G. B. (2010). Effect of music on reading comprehension of junior high school students. School Psychology Quarterly, 25(3), 178.

Cambridge University (2016). Cambridge English IELTS 11 Academic Student's Book with

answers. Cambridge, England: Cambridge University Press (JP).

Commander, N. E., & Stanwyck, D. J. (1997). Illusion of knowing in adult readers: effects of reading skill and passage length. Contemporary Educational Psychology, 22, 39–52.

Day, R., & Jeong-suk, P. (2005). Developing reading comprehension questions. Reading in a foreign language, 17(1), 60.

Erickson, B. L., Peters, C. B., & Strommer, D. W. (2006). Teaching first-year college students. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Gillis, A. (2010). The Effect of Background Music on Reading Comprehension and Self-Report of College Students. Retrieved from http://purl.flvc.org/fsu/fd/FSU_migr_etd-4286

Liapis, Z., Giddens, Z., & Uhlenbrock, M. (2008). Effects of lyrical music on reading comprehension. Retrieved from https://www.scribd.com/doc/216652314/Effects-of- Lyrical-Music-on-Reading-Comprehension

Just, M. A., & Carpenter, P. A. (1987). The psychology of reading and language comprehension. Boston, Mass.: Allyn & Bacon.

Miller, C. (2014). The differentiated effects of lyrical and non-lyrical music on reading comprehension. Theses and Dissertations, 352. Retrieved from https://rdw.rowan.edu/etd/352/

Pressley, M. (1998). Reading instruction that really works. New York: Guilford Press.

Rashidi, N., & Faham, F. (2011). The effect of classical music on the reading comprehension of iranian students. Theory and Practice in Language Studies, 1(1). 74-82. doi:10.4304/tpls.1.1.74-82

Rayner, K. (1997). Understanding eye movements in reading. Scientific Studies of Reading, 1, 317–339.

Stanovich, K. E. (2000). Progress in understanding reading: scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press.

Tonekaboni, M, A. (2017). The effect of Beethoven‘s music on reading comprehension of students with focus on Adhd. Retrieved from https://www.academia.edu/34832698/The_Effect_of_Beethovens_Music_on_Reading_Comprehension_of_Students_with_Focus_on_ADHD

West, R. F., Stanovich, K., & Cunningham, A. (1995). Compensatory progresses in reading. In R. Dixon & L. Backman (Eds.), Compensating for psychological deficits and declines: Managing losses and promoting gain. 275–296. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Woolley, G. (2011). Reading Comprehension. Netherland: Springer Netherlands. doi: 10.1007/978-94-007-1174-7.


Refbacks



User
Notifications
Journal Content

Browse
Font Size